Verkställande direktören har ordet
Hansel som upphandlingspartner
År 2022 var ett synnerligen exceptionellt år. I början av året återspeglade sig följderna av pandemin fortfarande i vår verksamhet, bland annat som fortsatt rekommendation om distansarbete. För affärsverksamhetens del inleddes i februari en större omvälvning då Ryssland angrep Ukraina. Hos oss har det här tagit sig uttryck i ett flertal nya arbetsskeden i upphandlingarna. Den drastiska förändringen av världsläget har gjort oss till experter på sanktioner och prisökningstryck — vi har arbetat intensivt för att avtalen ska kunna fortsätta och för att våra kunder ska kunna upphandla smidigt även i dessa förändrade förhållanden.
Även i år har det förts en omfattande diskussion om offentliga upphandlingar. Vi genomför målmedvetet vår egen del för att upphandlingarna ska kunna fullföljas effektivt och professionellt med beaktande av kraven och med strävan mot målen. Vi medverkar aktivt när det gäller genomförandet av den den nationella upphandlingsstrategin och i temagrupperna i Verkningsfull offentlig upphandling. Vårt gemensamma mål är att genomslagskraften av offentliga upphandlingarna ska motsvara förväntningarna, oberoende av om förväntningarna gäller den ekonomiska effektiviteten, miljöhållbarheten, sociala konsekvenser eller uppkomsten av innovationer.
Som bolag befinner vi oss i ett intressant skede: integrationsstrategins tid är över. När jag blickar tillbaka kan jag konstatera att jag är synnerligen nöjd med arbetet som alla Hansel-medarbetare utför. Trots förändringarna i omvärlden under de senaste åren har vi lyckats nå målen för fusionen av Hansel Ab:s och KL-Kuntahankinnat Oy:s verksamhet och kommunernas andel av de gemensamma upphandlingarna uppgår redan till 30 procent. Ett varmt tack till våra kunder för ert förtroende!
I början av 2023 övergick vi till tillväxtstrategins tid. För ett icke-vinstdrivande företag som vårt ska tillväxt inte uppfattas på ett alldeles traditionellt sätt. Som bolag eftersträvar vi inte ekonomisk vinst utan större genomslagskraft genom att våra tjänster anlitas i mer omfattande utsträckning. Vår vision är att vara den primära upphandlingspartnern för allt flera organisationer inom den offentliga förvaltningen. Genom att med vårt tjänstesortiment och vår egen kompetens stöda så många kunder som möjligt i upphandlingarna höjer vi produktiviteten i den offentliga förvaltningen. I juli 2022 fick vi hälsa välfärdsområdena välkomna som ny kundgrupp. Dialogen om upphandlingsbehov som vi fört med dem har redan varit glädjande intensiv.
Riktlinjerna för den nya strategiperioden är klara: allt vi gör ska ge våra kunder mervärde. Vi vill kontinuerligt fördjupa vår förståelse för våra kunders upphandlingsbehov och vi strävar efter att utveckla våra tjänster så att det ska vara så enkelt som möjligt att anlita dem. Jag kan lova att det här redan inom den närmsta framtiden kommer att betyda en ökning av stödet för de gemensamma upphandlingarna, utveckling av hansel.fi-tjänsten och ett allt starkare hållbarhetsarbete.