Inköpscentralens verksamhet
Hansel har producerat tjänster för hela Finlands offentliga sektor i över tre år och slagit nytt rekord i fråga om kontrakttillämpning, 1,3 miljarder euro. Hösten 2022 fastställde styrelsen att integrationsperioden som följde på fusionen av Hansel och KL-Kuntahankinnat Oy var avslutad och antog en ny strategi för bolaget som fick namnet tillväxtstrategi.
Inköpscentralens uppgift och roll har fastställts i lagstiftningen om offentlig upphandling och i lagen om Hansel Ab. Enligt lagen om Hansel är bolagets kunder ministerierna och deras ämbetsverk, vissa andra statliga enheter, universiteten och högskolorna, Keva, kommunerna, samkommunerna, församlingarna samt övriga kommunala upphandlande enheter. Välfärdsområdena blev kunder hos Hansel med stöd av lagändringen som trädde i kraft i juli 2022. Hansel ägs av finska staten (65 procent) och Finlands Kommunförbund rf (35 procent).
Hansel ska åstadkomma besparingar för staten genom att konkurrensutsätta och administrera upphandlingskontrakt för tjänster och produkter som genererar betydande fördelar vad gäller pris, kvalitet och processkostnader. Dessutom erbjuder Hansel tjänster för konkurrensutsättning av upphandling och tjänster för utveckling av upphandlingsverksamhet samt utvecklar på i uppdrag av finansministeriet och med dess finansiering annonskanalen för offentlig upphandling Hilma.
Hansel är en inköpscentral som genom sin verksamhet främjar upphandlingar av god kvalitet och opartiskt bemötande av leverantörerna samt konkurrens genom att arrangera konkurrensutsättningar så att marknaden fungerar effektivt.
Bolaget finansierar verksamheten genom att ta ut serviceavgifter för gemensam upphandling av leverantörerna och sälja experttjänster. Serviceavgiften, som baserar sig på genomförda upphandlingar, kan beroende på upphandlingens storlek uppgå till högst 1,50 procent. Den genomsnittliga serviceavgiften 2022 var 0,83 procent (2021: 0,88 procent).