Översikt över händelserna 2022
Under 2022 beredde Hansels ledning den nya strategin i ett synnerligen instabilt geopolitiskt läge. Utgångspunkten för Hansels tillväxtstrategi är mervärdet som kunden får. Visionen är att vara kundens primära upphandlingspartner och strategin fokuserar på att öka lönsamheten genom upphandlingar som påverkar Finlands offentliga förvaltning. Hansel vill arbeta etiskt och effektivt och samtidigt erbjuda kunderna en utmärkt serviceupplevelse. Hållbarhetsarbetet är vårt trumfkort även i fortsättningen och det här arbetet fortsätter Hansel att ständigt förbättra. Bolagets arbetstagare har den bästa kunskapen om offentliga upphandlingar och värdesätter sitt arbete och varandra. Hansels arbetskultur inspirerar till fortsatt lärande, gemenskap och god anda.
Angreppskriget som Ryssland inledde mot Ukraina inverkade på många sätt på Hansels verksamhet. Som förväntat blev energiprisförhöjningarna den första konsekvensen trots att elpriset huvudsakligen skyddas av derivaten. EU utökade kraftigt sanktionerna mot Ryssland. Hansel beaktade sanktionskraven i sin verksamhet och skapade processer för att följa upp sanktionerna. Till följd av pandemin och det geopolitiska läget har vikten av beredskap i anslutning till upphandlingarna och kontinuiteten av företagets affärsverksamhet ökat. Under 2022 inledde Hansel ett utvecklingsprojekt vars mål är att definiera beredskapen som en av hållbarhetsprocessen, ta i bruk beredskapsnivåer och planera för verksamheternas kontinuitet.
Den globala komponentbristen som fick sin början i och med coronapandemin bromsade upp vissa avtal om utrustning, till exempel datoravtalen. Även inom bilavtalen har leveranstiderna varit exceptionellt långa. Inflationen som ökade i och med kriget och energipriserna har igen medfört ett flertal begäran om prisförhöjningar i olika avtal. Endast några prisförhöjningar godkändes och i regel endast på viss tid om leverantören kunde bestyrka att de egna priserna hade stigit. Efter två coronaår började man igen anlita rese- och mötestjänster.
De sju webbseminarier som Hansel ordnade blev populära och samlade sammanlagt närmare 2 000 åskådare. Temana för webbseminarierna var bland annat gemensamma upphandlingar, tankevillor om upphandlingar, konkurrensutsättning och Hansels tjänster: Upphandlingspulsen och Upphandlingsradarn. Kundforumet sammanträdde tre gånger under 2022, temana var bland annat konsekvenserna av kriget i Ukraina för upphandlingarna, beredskap och hållbarhet.
Hansel följer regelbundet upp kund- och leverantörsnöjdheten. Enkäterna om 2022 genomfördes i januari 2023. Medelbetyget i enkäten om kundnöjdheten på skalan 1–5 låg på 4,15 (2021: 4,06), i enkäten om leverantörernas nöjdhet var medelbetyget 4,01 (2021: 3,90). Medelbetyget för kundnöjdheten per konkurrensutsättningsservicens projekt låg 2022 på 4,70 (2021: 4,67) och för tjänsterna för utveckling av upphandlingsverksamheten 4,55 (2021: 4,54).
Regeringens proposition om ändring av lagen om upphandling (RP 115/2022 rd) lämnades till riksdagen under hösten 2022. I propositionen föreslogs vissa ändringar i upphandlingsförfarandet. Förslaget förföll på grund av att valperioden upphörde. Under 2022 trädde Europarlamentets och rådets förordning om tillträdet för tredjeländer till unionens marknader för offentlig upphandling, det vill säga den så kallade IPI-förordningen (EU) 2022/1031 i kraft. Enligt den kan kommissionen genom en förordning om genomförande begränsa deltagandet i anbudstävlingar för anbudsgivare från tredje länder och utbudet av underleverans, varor och tjänster från tredje länder. I början av 2023 trädde också förordningen (EU) 2022/2560 om utländska subventioner som snedvrider den inre marknaden i kraft. Enligt den ska anbudsgivaren i upphandlingar med ett betydande värde utreda ekonomiska stöd som de får från tredje länder varefter kommissionen undersöker om stöden kan tillämpas på den inre marknaden och kan förbjuda kontrakt.
Under året deltog Hansel i flera olika projekt, däribland finansministeriets och Kommunförbundets åtgärdsprogram Verkningsfull offentlig upphandling och i arbets- och näringsministeriets kompetenscentrum för hållbar och innovativ offentlig upphandling (Keino). Dessutom deltog Hansel i en arbetsgrupp som tillsatts av finansministeriet med uppgift att bedöma och bereda åtgärder i syfte att utveckla statsförvaltningens gemensamma upphandlingar. Arbetet avslutades i slutet av 2022 och som fortsättning på det tillsatte finansministeriet den 20.12.2022 en samordnande grupp som ska utveckla statsförvaltningens gemensamma upphandlingar för mandatperioden 1.1.2023–31.12.2024. Hansel medverkar både i arbetsgruppen och i dess sekretariat.
Hansel fortsatte på uppdrag av finansministeriet att utveckla rapporteringskanalen (Hilma) för nya offentliga upphandlingar som infördes 2020. Ministeriet är också finansiär av projektet, vars fakturering under övriga rörelseintäkter 2022 uppgick till 1 437 tusen euro (1 386 tusen euro 2021). Därtill hade bolaget flera andra utvecklingsprojekt, som utveckling av webbplatsen, uppbyggnad av funktioner för miniupphandling och konkurrensutsättning och införande av helheten av det ekonomiska systemet. I fråga om hållbarhet inleddes den första kvalitetsrevisionen om hållbarhet som genomfördes av en utomstående. Den interna hållbarhetsanalysprocessen utvecklades och rapporteringen om hållbarhetsmärken förbättrades.
I slutet av 2022 hade Hansel inga klagomål i marknadsdomstolen eller i högsta förvaltningsdomstolen. Bolaget fick under året tre beslut från marknadsdomstolen. I ett ärende förkastades klagomålet och två ärenden förföll på grund av att klagomålen återtogs. Hansel fick inte beslut från högsta förvaltningsdomstolen under 2022.
Hansel följer med behandlingen av offentliga upphandlingar i Europeiska unionen. Hansel deltar i samarbetsgruppen för de europeiska ländernas centrala inköpscentraler. Till gruppen hör utöver Hansel även flera andra europeiska inköpscentraler, som danska SKI, svenska Kammarkollegiet och Adda, österrikiska BBG, italienska Consip och portugisiska ANCP.
Compliance-funktionen ansvarar för att de etiska riktlinjerna och affärsprinciperna samt riktlinjerna för etisk verksamhet är aktuella, ger personalen stöd i frågor om etisk verksamhet, ordnar kurser och behandlar rapporterade oegentligheter. Funktionen avlägger en årlig rapport till bolagets styrelse.
Hållbar utveckling, miljöfaktorer och grå ekonomi
Hållbarhet, beredskap och helheter i anslutning till bekämpningen av grå ekonomi i offentliga upphandlingar har blivit allt viktigare inom offentlig upphandling. I sin verksamhet iakttar Hansel hållbarhetsprinciperna enligt statsrådets riktlinjer. Hållbarhetsredovisning är en etablerad del av bolagets årliga rapportering, och i rapporten redogörs i detalj för åtgärder i anslutning till hållbarheten.
Väsentliga händelser efter räkenskapsperiodens utgång
Det har inte skett väsentliga ändringar i affärsverksamheten efter räkenskapsperiodens utgång.
Utsikter för 2023
Bolaget fortsätter att fullfölja tillväxtstrategin i enlighet med åtgärdsplanen. Målet för strategiperioden är att åstadkomma betydande tillväxt i de gemensamma upphandlingarna. Affärsverksamheten förväntas utvecklas gynnsamt, för affärsresultatets del är målet att vända resultatet till vinst under 2023.
Nästa: Risker och riskhantering