GRI-index
Hållbarhetsraporten har sammanställts i enlighet med GRI 2021 och GRI 1: riktlinjerna.
Allmänna uppgifter | |||
GRI-referens | GRI-upplysning | Länk | Väsentlig hållbarhetsaspekt / Brister i Hansels rapportering |
GRI 2 | Organisation och rapporteringspraxis | ||
2-1 | Uppgifter om organisationen | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
2-2 | Helheter som ingår i organisationens hållbarhetsrapportering | Hållbarhetsledning | Hållbarhetsrapporten gäller hela Hansel Ab |
2-3 | Rapporteringsperiod, rapporteringsfrekvens och kontaktuppgifter | Hållbarhetsledning | |
2-4 | Ändringar i uppgifterna som rapporterades tidigare | Hållbarhetsledning | Inga förändringar |
2-5 | Extern verifiering | Oberoende bestyrkanderapport | |
Funktioner och personal | |||
2-6 | Funktioner, värdekedja och övriga affärsrelationer | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
2-7 | Personal | Personalstatistik | Personaluppgifterna inte enligt region eftersom Hansel endast har ett driftställe. |
2-8 | Anlitande av hyrd arbetskraft | Vad avslöjar personalsiffrorna? | |
Förvaltning och roller | |||
2-9 | Förvaltningsstruktur och sammansättning | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
2-10 | Utnämningen och val av styrelse | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
2-11 | Styrelseordförandes ställning | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | Styrelseordförande är utsedd av bolagsstämman och är inte med i den operativa ledningen för bolaget. |
2-12 | Styrelsens roll i tillsynen av verkningarna | Hållbarhetsledning | Styrelsen informeras om hållbarhetsarbetet i samband med sammanträdena. |
2-13 | Delegering av ansvaret för hanteringen av verkningarna | Hållbarhetsledning | Hanteringen av hållbarheten i gemensamma upphandlingar gäller kategorihanteringen. Hållbarhetsgruppen stöder genom sin kompetens främjandet av hållbarheten. |
2-14 | Styrelsens roll i hållbarhetsrapporteringen | Hållbarhetsledning | Styrelsen delges hållbarhetsrapporten innan den publiceras. |
2-15 | Undvikande av intressekonflikter | Vi arbetar etiskt och uppfyller kraven | |
2-16 | Framförande av missförhållanden | Vi arbetar etiskt och uppfyller kraven | |
2-17 | Styrelseordförandes kompetens | Styrelsen utvärderade sin hållbarhetskompetens 2021. | |
2-19 | Premier för styrelsens högsta ledning | Noter till årsredovisningen | Styrelsen har inte ett premiesystem utan fasta premier. I ledningsgruppens premiesystem ingår hållbarheten som en av grunderna för resultatpremien. |
2-20 | Premiesystem | Resultatpremien sporrar personalen | Hos Hansel tillämpas inte incitament i början av anställningsförhållandet. En ersättning när anställningsförhållandet avslutas ingår endast i verkställande direktörens avtal. |
Hållbarhetsriktlinjer och rutiner | |||
2-22 | Riktlinjer för hållbar utveckling | Mot en ny strategiperiod | |
2-23 | Politikförbindelser | Verkställande direktören har ordet | Etiska verksamhetsprinciper, Insyn och transparens vid offentliga upphandlingar |
2-24 | Integrering av programförbindelser | Hållbarhetsledning | |
2-25 | Processer för att rätta till negativa konsekvenser | Vi arbetar etiskt och uppfyller kraven | |
2-27 | Iakttagande av lagar och bestämmelser | Vi arbetar etiskt och uppfyller kraven | |
2-28 | Medlemskap i organisationer | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
Intressentverksamhet | |||
2-29 | Intressentverksamhetens principer | Våra intressentgrupper | Stöda, engagemang och handledning för kunder och leverantörer |
2-30 | Personal som omfattas av kollektiv förhandlade kollektivavtal | Hansel tillämpar ett eget kollektivavtal som hela personalen omfattas av. Hansels kollektivavtal gäller inte för inhyrd arbetskraft. | |
GRI 3 | Väsentliga synpunkter om hållbarhet | ||
3-1 | Bedömning av väsentliga synpunkter om hållbarhet | Väsentlighetsanalys | |
3-2 | Presentation av väsentliga synpunkter om hållbarhet | Väsentlighetsanalys | |
3-3 | Ledning av väsentliga synpunkter om hållbarhet | Hållbarhetsledning | |
Ekonomiska nyckeltal | |||
201-1 | Produktion och fördelning av direkt ekonomiskt mervärde | Nyckeltal | Effektiv offentlig upphandling för hela den offentliga sektorn |
203-2 | Indirekta ekonomiska följder | Sanktionskontroller och villkorsändringar präglade året
Utvecklingen av gemensamma upphandlingar Antti förde med sig kunskap om konkurrens och karteller till Hansel |
Effektiv offentlig upphandling för hela den offentliga sektorn, Bekämpning av grå ekonomi, Fungerande marknader och god konkurrensutsättningspraxis |
205-2 | Utbildning om bekämpning av mutor och korruption | Antti förde med sig kunskap om konkurrens och karteller till Hansel | Bekämpning av grå ekonomi |
Miljöeffekter | |||
305-1 | Direkta GHG Scope 1-utsläpp | Hansels utsläpp fortsatte att sjunka | |
305-2 | Indirekta GHG Scope 2-utsläpp | Hansels utsläpp fortsatte att sjunka | |
305-3 | Andra indirekta GHG Scope 3-utsläpp | Hansels utsläpp fortsatte att sjunka | |
305-4 | GHG-utsläppsintensitet | Hansels utsläpp fortsatte att sjunka | Punkt d utreds vidare. |
308-2 | Negativa miljökonsekvenser i leveranskedjan och genomförda åtgärder | Hållbarhetsledning | Upphandling med hänsyn till klimatet och miljön |
Sociala effekter | |||
404-1 | Utbildningsdagar | Personalstatistik | Välmående och kompetent arbetsgemenskap |
Hansel 1 | Procenten gemensamma upphandlingar som har fått hållbarhetsmärke | Hållbarhetsledning | Socialt hållbar upphandling |
Nästa: Oberoende bestyrkanderapport
Skriva ut