Väsentlighetsanalys
Hållbarhet är en stor fråga i samband med offentlig upphandling och vi vill beakta dess olika dimensioner i vår verksamhet. Hansels väsentlighetsmatris omfattar nio dimensioner och den har senast uppdaterats efter ägo- och företagsarrangemangen hösten 2019 då Hansels tjänster blev tillgängliga för hela offentliga förvaltningen i Finland. År 2020 kopplades matrisen samman med FN:s Globala mål. Man såg inget behov av att justera matrisen 2022.
Klicka på bollarna i matrisen för mer information.
Upphandling med hänsyn till klimatet och miljön
Bekämpning av grå ekonomi
Insyn och transparens
vid offentlig upphandling
Företagsetiska principer
Stöda, engagera och handleda
kunder och leverantörer
Effektiv upphandling inom den offentliga sektorn
Socialt hållbar upphandling
Fungerande
marknad och god
konkurrensutsättningssed
Välmående och
kompetenta medarbetare
Social hållbarhet
Ekonomisk hållbarhet
Ekologisk hållbarhet
Påverkan på flera områden
Hansels kontrakt gör det möjligt att genomföra upphandling som tar hänsyn till klimatet och miljön. Vi sköter upphandlingar med klimatkompetens med 15 års erfarenhet.
Mätare: Hansels miljömärke; Mål 7 Hållbar energi för alla, 12 Hållbar konsumtion, 13 Bekämpa klimatförändringarna, 15 Ekosystem och biologisk mångfald
Bekämpning av grå ekonomi har redan länge ingått i våra processer. Vi kräver att kontraktsleverantörerna fullgör sina åtaganden enligt avtalen och vi övervakar läget oavbrutet via en automatisk övervakningstjänst. Vi kontrollerar innan vi ingår avtal att kontraktsleverantörerna har fullföljt sina samhällsåtaganden. Vi accepterar inte grå ekonomi och besitter verktyg för att motverka den.
Mätare: märkning för ekonomisk hållbarhet; Mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, 16 Fredliga och inkluderande samhällen
En av de grundläggande principerna i vår verksamhet är insyn och transparens vid offentlig upphandling. Upphandling som genomförs med skattemedel medför ett stort ansvar. Vi administrerar tjänsterna Granskaupphandlingar.fi och Hilma.
Mätare: Användning av Granskaupphandlingar.fi och vidareutveckling av Hilma; Mål 12 Hållbar konsumtion, 16 Fredliga och inkluderande samhällen
Hansels verksamhet bygger på företagsetiska principer. Vi måste i vår verksamhet vara transparent och öppna mot både kunderna och leverantörerna. Hansel har en compliance-funktion och en anmälningskanal.
Mätare: inga oegentligheter; Mål 16 Fredliga och inkluderande samhällen
Vår roll som utvecklare av upphandling som helhet innebär att vi stöder, engagerar och handleder kunder och leverantörer. Vi ger kunderna och leverantörerna service genom flera olika kanaler. Vi sätter värde på fungerande samarbete och regelbunden dialog. Vi bygger upp förstklassiga digitala tjänster.
Mätare: kundnöjdhet och leverantörsnöjdhet; Mål 12 Hållbar konsumtion, 17 Genomförande och globalt partnerskap
Effektiv upphandling inom den offentliga sektorn uppnås genom centraliserad upphandling. Vi har starka bevis för att centralisering ger både pris- och processbesparingar.
Mätare: volym av gemensam upphandling; Mål 12 Hållbar konsumtion
Socialt hållbar upphandling är ett av momenten i Hansels hållbarhetsanalys. Krav på Code of Conduct ingår i alltfler kontrakt, i sådana gemensamma upphandlingar som medför stora risker med avseende på social hållbarhet (t.ex. långa leverantörskedjor). Sysselsättning och tillgänglighet är frågor som ofta aktualiseras i samband med konkurrensutsättning.
Mätare: märkning för social hållbarhet; Mål 1 Ingen fattigdom, 2 Ingen hunger, 3 God hälsa och välbefinnande, 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, 12 Hållbar konsumtion
En fungerande marknad och goda upphandlingsrutiner är en viktig del av vårt arbete. Vi är aktiva på och väl förtrogna med leverantörsmarknaden. Vi vill att våra upphandlingar väcker intresse och vi följer upp antalet anbud. Vi genomför upphandlingarna enligt våra processer, vilket alltid inbegriper kvalitetskontroll.
Mätare: sme-företags andel av volymen; Mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, 12 Hållbar konsumtion, 16 Fredliga och inkluderande samhällen
Välmående och kompetenta medarbetare är en förutsättning för framgång. Medarbetarna på Hansel är respekterade experter på offentlig upphandling som oavbrutet bygger på sin kompetens och delar med sig till kollegorna. Hansel är en attraktiv arbetsgivare med en arbetskultur som stöder en balans mellan arbete och fritid samt flexibla arbetsformer.
Mätare: personaltillfredsställelse, antal utbildningsdagar; Mål 3 God hälsa och välbefinnande, 4 God utbildning för alla, 5 Jämställdhet, 10 Minskad ojämlikhet
Hållbarhetsledning
Väsentlighetstema | Väsentliga synpunkter | Begränsningar och konsekvenser | Styrning | Bedömning av effekt |
Effektiv upphandling inom den offentliga sektorn | Effektiv användning av offentliga medel; pris- och processbesparing |
Volymfördelar vid upphandling med betydande ekonomisk effekt för kunderna | Huvudansvar hos kategorihanteringen, omfattande interna anvisningar | Pris- och volymuppföljning, sparkalkyler |
Företagsetiska principer | Kravefterlevnad är nödvändig på grund av verksamhetens natur | Varje medarbetares aktioner påverkar direkt | Compliance-funktion har inrättats och compliance officer har utsetts | Compliance-uppföljning och redovisning; lista över evenemang och gåvor |
Upphandling med hänsyn till klimatet och miljön | Upphandling kan bidra till positiva effekter på klimatet och miljöfrågor | Effekten erhålls genom de krav som ställs på leverantörernas varor och tjänster | Styrning av hållbarhetsarbetet och iakttagande av hållbarhetsprocesser; hållbarhetsanalys som nytt verktyg |
Miljömärke; så mycket hänsyn som möjligt till klimat- och miljökonsekvenserna vid konkurrensutsättning; miljöhänsyn beaktats, % |
Insyn och transparens vid offentlig upphandling | Användningen av offentliga medel måste vara transparent | Systematisk inhämtning av upphandlingsdata; samarbete med kunderna för insyn i deras uppföljningsdata |
Utveckling av analystjänster | Volymen av upphandlingsdata; utvidgning av tjänsten granskaupphandlingar.fi |
Socialt hållbar upphandling | Upphandling har vittgående konsekvenser och bl.a. underleverantörskedjan måste beaktas | Konsekvenserna avspeglas i kontraktsleverantörernas och deras underleverantörers verksamhet | Code of Conduct som bilaga till upphandlingskontrakt | Märkning för social hållbarhet, % |
Bekämpning av grå ekonomi | Offentliga medel används via våra kontrakt och därför är det viktigt att bekämpa grå ekonomi | Hansel övervakar kontraktsleverantörernas verksamhet | Processer för och uppföljning av ekonomisk hållbarhet | Märkning för ekonomisk hållbarhet, % |
Fungerande marknad och god konkurrensutsättningssed | Offentlig upphandling bör genomföras genom att utnyttja befintliga konkurrensförhållanden | Hansel vill få flera anbud i konkurrensutsättningarna | Beredning av upphandlingen ska ske enligt fastställd process | Antal anbud per konkurrensutsättning; antal kontraktsleverantörer och underleverantörer; andel sme-företag av leverantörerna |
Stöda, engagera och handleda kunder och leverantörer | Utveckling av offentlig upphandling | Direkt effekt på spridning av bästa handlingsmodeller och praxis | Omfattande interna anvisningar | Kund- och leverantörsnöjdhet; antal deltagare på olika evenemang |
Välmående och kompetenta medarbetare | Strategiskt mål: vi vill vara den mest respekterade experten och den mest attraktiva arbetsgivaren inom offentlig upphandling | Direkt effekt av bolagets verksamhet och ledningssätt | HR-processer | HR-nyckeltal, medarbetarnöjdhet |
Vår analys av intressentgrupperna uppdateras årligen. Lär känna våra intressentgrupper.
Nästa: Hållbarhetsledning