HUS:s upphandlingsriktlinjer är tidsenliga
Hälsovården som bransch genomgår en stor omvälvning Inom HUS bestämde man i början av 2022 att tiden var kommen att uppdatera koncernens upphandlingsriktlinjer. Upphandlingschef Timo Martelius hade varit med om att ta fram den nationella upphandlingsstrategin i åtgärdsprogrammet för offentlig upphandling och kunde identifiera sådana accentueringar vars betydelse det vore anledning att fundera kring även när det gällde den egna arbetsplatsens riktlinjer.
Ansvarets och genomslagskraftens betydelse har till exempel framhävts synnerligen kraftigt och dessa infallsvinklar ville man också stärka i HUS:s upphandlingsriktlinjer. Inom hälsovården är ansvarsfullheten särskilt betydelsefull eftersom patientperspektivet och de ekonomiska synvinklarna hela tiden är kraftigt påtagliga i vardagen.
Bred beredning garanterar goda riktlinjer
Utgångspunkten för reformen av riktlinjerna var att HUS:s medarbetare i bred utsträckning skulle vara med om att analysera aspekter som är viktiga i upphandlingarna. Upphandlingschefen som inledde projektet med direktör Leena Koponen hade hört av bekanta inom andra organisationer att de hade fått utmärkt hjälp av Hansel med att bearbeta sina riktlinjer och man började utreda möjligheterna till samarbete. Hansels utvecklingschefer som arbetade med upphandlingsverksamhetens utvecklingstjänster kavlade upp skjortärmarna, planerade helheten och genomförde allt som allt sju verkstäder där upphandlingsriktlinjerna togs fram under mars—september 2022.
”Vi ordnade bland annat ett idémöte som närmare 50 av HUS:s medarbetare deltog i. Vi lyckades verkligen få experternas, ledningens och upphandlarnas röster hörda”, säger Martelius belåtet.
Alla verkstäder ordnades på webben och det fungerade bra i en koncern där arbetet utförs på flera olika platser. Under pandemin hade man vant sig att arbeta på distans och arbetsmetoderna fungerade utmärkt.
”Vi organiserade arbetet med att ta fram upphandlingsriktlinjer i HUS med projektkontorsmodellen. Organiseringen förlöpte effektivt, de anställda deltog gärna trots vardagsbrådskan och projektet fullföljdes i en stram tidtabell på några månader”, berättar Martelius.
Projektets tidsinpassning var i det hänseende lyckad att vi också hann ta med riktlinjerna som gällde beredskapen i helheten.
Hansels utvecklingschefer och HUS:s yrkesupphandlare talar samma språk
Martelius tackar Hansels medarbetare för det lyckade samarbetet till följd av att utvecklingscheferna har god kännedom om verksamhetsmiljön för upphandlingar och mångsidig erfarenhet av strategiskt ledarskap av upphandlingar i olika organisationer.
”Hansels utvecklingschefer förde med sig verkligt gedigna kunskaper om hur upphandlingar ska ledas. Jag och de andra vid HUS igen tillförde know-how om specialsjukvårdens verksamhetsmiljö. Genom att kombinera dessa kunde vi utarbeta tidsenliga och för HUS genuina upphandlingsriktlinjer”, sammanfattar Martelius.
Responsen för arbetet med upphandlingsriktlinjerna på bred basis har varit positiv och att arbeta tillsammans har säkert förbundit experterna att också handla enligt vad som överenskommits.
”Vi ska fortfarande passa in upphandlingsriktlinjerna med HUS-koncernens strategi.
Därefter kommer vi på allvar åt att testa hur riktlinjerna fungerar i praktiken och att utarbeta ett åtgärdsprogram”, konstaterar Martelius.
HUS:s upphandlingsriktlinjer utarbetades i verkstäder
- Verkstad 1a och 1b: Orientering, HUS:s upphandlingar — nuläge och verksamhetsmiljö
- Verkstad 2a och 2b: Den nationella upphandlingsstrategin och preliminära riktlinjer
- Idémöte på webben: Kommentering av de preliminära riktlinjerna
- Verkstad 3: Bearbetning av riktlinjerna
- Verkstad 4: Finslipning av riktlinjerna och målen
- Verkstad 5: Precisering av riktlinjerna och åtgärdsprogrammet
Intressant för dig
Hansel – offentliga sektorns inköpscentral
Hansel är ett icke-vinstdrivande aktiebolag vars mål det är att öka produktiviteten i den offentliga sektorn genom verkningsfulla upphandlingar.
Verkställande direktören har ordet
År 2022 var ett synnerligen exceptionellt år. Hos oss har det här tagit sig uttryck i ett flertal nya arbetsskeden i upphandlingarna. Den drastiska förändringen av världsläget har gjort oss till experter på sanktioner och prisökningstryck.
HUS.fi: Nya strategiska riktlinjer (på engelska)
HUS förnyade sina strategiska riktlinjer för upphandlingar i april 2023. Riktlinjerna ger en bas till HUS-sammanslutningens upphandlingar och upphandlingarnas utvecklande. De hjälper också till att nå sammanslutningens strategiska mål.