Hansel – offentliga sektorns inköpscentral
Hansel är ett icke-vinstdrivande aktiebolag vars mål är att öka produktiviteten i den offentliga sektorn genom verkningsfulla upphandlingar. Hansels kunder är ministerierna och deras ämbetsverk, kommunerna, välfärdsområdena, Keva och församlingarna samt sådana offentligrättsliga organ som är underställda staten eller kommunerna. Genom en lagändring i juli 2022 blev välfärdsområdena kunder hos bolaget.
Hansel ägs av staten (65 %) och Finlands Kommunförbund (35 %). Bolagets roll och uppgift som inköpscentral har fastställts i lagstiftningen om offentlig upphandling, lagen om Hansel Ab och statens upphandlingsstrategi. Finansministeriet handhar ägarstyrningen av bolaget.
Bolaget finansierar verksamheten genom att ta ut serviceavgifter för gemensam upphandling av leverantörerna och sälja experttjänster. Serviceavgiften, som baserar sig på genomförda upphandlingar, kan uppgå till högst 1,50 procent. År 2022 var den genomsnittliga serviceavgiften 0,83 procent (2021: 0,88 procent).
Hansels egna upphandlingar uppgick till 3,9 miljoner euro 2022. Bolaget upphandlar genom gemensam upphandling alltid då det är möjligt. Om inga ramavtal eller dynamiska inköpssystem som lämpar sig för upphandlingen är tillgängliga, görs upphandlingen enligt bolagets processer.
Skatteavtryck
Organisation
Hansels organisation utgörs av en personal på 128 experter. Styrelsen väljs av bolagsstämman. Styrelseordförande är diplomingenjör Anna-Maija Karjalainen. Styrelsen har ytterligare fyra ledamöter: vice verkställande direktör Timo Reina, Finlands Kommunförbund rf (vice ordförande) fram till den 13.4.2022, head of procurement Antti Laakso, Aalto-universitetet, stadsdirektör Johanna Luukkonen, Hyvinge stad och generaldirektör Antti Koivula, Arbetshälsoinstitutet. Bolagsstämman valde vice verkställande direktör Hanna Tainion, Finlands Kommunförbund rf, till ny vice ordförande den 28.4.2022. Dessutom deltar Minna Isoherranen som representant för personalen med närvaro- och yttranderätt i styrelsens sammanträden. Styrelseledamöterna är inte med i den operativa ledningen för bolaget.
Hansels ledningsgrupp utses av styrelsen på framställan av verkställande direktören. I slutet av 2022 bestod ledningsgruppen av sex personer utöver verkställande direktören: verkställande direktör Anssi Pihkala (f. 1963), ekonomidirektör Kirsi Koivusaari (f. 1966), direktören för juridiska ärenden Eija Kontuniemi (f. 1966), kunddirektör Maritta Mäkelä (f. 1965), kategoridirektör Susanna Närvänen (f. 1963) och direktören för den digitala affärsverksamheten Mikko Saavalainen (f. 1979). Fram till den 31.3.2022 var Raili Hilakari (f. 1953) vice verkställande direktör och medlem i ledningsgruppen. Efter Raili Hilakaris pensionering har det inte utsetts en ny vice verkställande direktör för bolaget men styrelsen utnämnde kategoridirektör Susanna Närvänen till ställföreträdare för verkställande direktören.
I utnämningen av bolagsstyrelsen och ledningsgruppen iakttas statens principer för ägarstyrning, som säkerställer bland annat jämlikhet och jämställdhet. I sitt beslutsfattande följer Hansel finska aktiebolagslagen och Hansels bolagsordning. Bolagets huvudkontor finns i Posthuset i Helsingfors. Hansel bedriver inte verksamhet utomlands.
Hansel är medlem i
- Finnish Business & Society, FIBS
- Helsingforsregionens handelskammare
- Julkisten hankintojen yhdistys ry
- Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA rf
- Procom viestinnän ammattilaiset ry
- Interna revisorer rf
- Suomen liikematkayhdistys
- Finlands Inköps- och Logistikförening
Affärsverksamhet
Hansels affärsverksamhet är indelad i tre sektorer: gemensamma upphandlingar, konkurrensutsättningsservice och tjänster för utveckling av upphandlingsverksamheten. Inköpscentralen främjar med sin verksamhet den offentliga förvaltningens produktivitet, upphandlingar av god kvalitet och opartiskt bemötande av leverantörerna. Hansels mål är att ordna anbudsförfarandena på så sätt att marknaden fungerar effektivt och det uppstår konkurrens.
Risker förknippade med bolagets affärsverksamhet kartläggs regelbundet tillsammans med en extern risksakkunnig. Riskkartläggningen och åtgärderna i anslutning till riskerna läggs fram för styrelsen med ungefär sex månaders intervall.
Hansels affärsområden
Gemensamma upphandlingar
Med gemensamma upphandlingar avses ramavtal och dynamiska inköpssystem, som Hansels kunder kan skaffa produkter och tjänster via. I upphandlingskontrakten anges de allmänna villkoren, till exempel upphandlingsobjektet, priserna och parternas ansvar och skyldigheter. Genom att använda Hansels kontrakt kan kunden säkerställa att en upphandling är lagenlig och att kundens rättigheter tryggas i kontraktsvillkoren samt underlätta kontrakts- och leverantörshanteringen. Vid gemensamma upphandlingar granskar Hansel leverantörernas lämplighet och övervakar också att leverantörerna fullgör sina kontraktsåtaganden och samhällsåtaganden under kontraktsperioden samt kontrollerar att leverantören är solvent.
Besparingar uppkommer genom att Hansel på en gång upphandlar en tillräckligt stor volym av produkter och tjänster för så många kunder som möjligt. Gemensamma upphandlingar inbringar betydande besparingar för den offentliga sektorn såväl vad gäller priser som processkostnader för upphandlingar.
Konkurrensutsättningsservice
Konkurrensutsättningsservice behövs då det inte finns ett upphandlingskontrakt om föremålet för upphandlingen. Hansels konkurrensutsättningskonsulter och jurister är väl insatta i offentlig upphandling, konkurrensutsättning och kontraktsrätt. Genom att anlita experttjänster kan kunden förvissa sig om att upphandlingarna konkurrensutsätts enligt reglerna, med bästa möjliga kontraktsvillkor och med hänsyn till pris, kvalitet och hållbarhetsfrågor. Detta frigör kundens arbetstid för andra uppgifter, minskar den upphandlande enhetens risker och främjar spridning av bästa praxis.
Utveckling av upphandlingsverksamhet
Hansels utvecklingstjänster främjar effektiviteten och effekten av kundernas upphandlingsverksamhet. Utvecklingscheferna spelar huvudrollen i hanteringen av kunduppdrag, men bakom sig har de hela den samlade sakkunskapen på Hansel. Utvecklingstjänsterna kan hänföra sig till att lösa ett problem i kundens upphandlingsverksamhet eller det kan vara fråga om övergripande analys, utveckling och förändringsledning vid styrning, organisering eller genomförande av upphandling samt coachning av personalen. Varje enskilt utvecklingsuppdrag utformas enligt kundens önskemål och genomförs i nära samarbete med kunden.
Nästa: Mot en ny strategiperiod
Intressant för dig
Verkställande direktören har ordet
År 2022 var ett synnerligen exceptionellt år. Hos oss har det här tagit sig uttryck i ett flertal nya arbetsskeden i upphandlingarna. Den drastiska förändringen av världsläget har gjort oss till experter på sanktioner och prisökningstryck.
Utvecklingen av gemensamma upphandlingar
När det gäller konkurrensutsättningen i Handels gemensamma upphandlingar var 2022 något lugnare än året innan.
Mot en ny strategiperiod
Våren 2022 inledde Hansel beredningen av den nya strategin i ett mycket instabilt världspolitiskt läge.