På webbseminarierna konkurrensutsatte vi, rättade till missuppfattningar och funderade kring hållbarhet
Våra populära webbseminarier fortsatte på kundernas begäran även 2022. På webbseminarierna behandlades bland annat ansvarsfrågor, konkurrensutsättning och olika missuppfattningar i anslutning till upphandling.
Vår serie webbseminarier 2022 gick från april till december och närmare 2 000 personer anmälde sig på linjerna. Hela webbseminarieserien spelades in och kunderna kan se inspelningarna i vår e-tjänst.
Serien inleddes med en presentation av Hansels avgiftsfria verktyg Upphandlingspulsen och Upphandlingslotsen. Upphandlingspulsen hjälper våra kunder att få se upphandlingarna som helhet. I Upphandlingslotsen kan kunden sätta upp mål för upphandlingarna och följa upp dem.
De gemensamma upphandlingarna är kärnan i vår verksamhet så vi reserverade givetvis en webbseminarietimme för det här temat. Varför lönar sig gemensamma upphandlingar och vilka olika slag av verksamhetsmodeller finns det för gemensam upphandling? Bland annat dessa teman behandlades under ledning av kategoridirektör Susanna Närvänens och utvecklingschef Krista Koskimäkis ledning.
Det råder ofta olika missuppfattningar kring offentliga upphandlingar. I juni samlade vi våra experter på linjerna för att belysa sanningen bakom dessa feluppfattningar. Förutom för våra kunder kunde också kontraktsleverantörerna delta i webbseminariet. Detta läckra ämne blev det mest omtyckta webbseminariet och lockade över 600 deltagare. Även i chatten rådde liv och rörelse när lyssnarna ställde frågor och funderade kring ämnet ur många synvinklar. Den offentliga upphandlingen är tydligt ett intressant ämne och med skäl — det används ju cirka 47 miljarder euro per år för offentlig upphandling!
Under höstsäsongen talade vi om konkurrensutsättning. Utvecklingschef Antti Norkela, som var hos Hansel på arbetsrotation från Konkurrens- och konsumentverket, och KKV:s ledande expert Anni Varonen delade med sig av praktiska exempel och forskningsbaserad kunskap om konkurrensutsättningens betydelse och synpunkter på följderna av att inte konkurrensutsätta. Vi fortsatte med temat om konkurrensutsättning genom att fördjupa oss i den interna konkurrensutsättningen i systemet med dynamisk upphandling, det vill säga minikonkurrensutsättningens alla hemligheter. Hansels experter berättade bland annat hur man skriver en lyckad anbudsbegäranoch hur grunderna för valet av leverantör kan se ut i upphandlingen av experttjänster.
Webbseminarieåret avslutades med en översikt över ansvarsfrågor i gemensamma upphandlingar. Under webbseminariet informerades om vad ansvarsfullhet i praktiken innebär vid gemensam upphandling och det lyftes fram exempel på gemensam upphandling av livsmedel, städtjänster och solkraftverk.
Hansels kommunikationschef Johanna Kaalikoski, som var programvärd för webbseminarierna, var nöjd med årets skörd.
”Det är trevligt att ledsaga entusiastiska talare att berätta om ämnen som känns viktiga för dem. Det mest givande är naturligtvis att se att de teman som vi valt ut också lockar en stor mängd kunder ut på linjerna och att de väcker diskussion och frågor. Vi kommer med säkerhet att fortsätta ordna webbseminarier även i fortsättningen”, lovat Kaalikoski.
Intressant för dig
Höstturnén bjöd på givande möten
Efter en paus på två kunde vi genomföra Höstturnén och träffa våra kunder ansikte mot ansikte.
Vi arbetar etiskt och uppfyller kraven
Ett av insatsområdena i integrationsstrategin har gått ut på att iaktta hög grad av etiskhet och överensstämmelse med kraven i verksamheten och att aktivt framhäva detta i samarbetet med kunder och leverantörer.
Mot en ny strategiperiod
Våren 2022 inledde Hansel beredningen av den nya strategin i ett mycket instabilt världspolitiskt läge.