Coachningen i kommunikation fördes samman och inspirerade
Arbetet med intressentgrupperna är en viktig del varje Hanselmedarbetares arbete. Offentlig upphandling är varken enkelt eller lätt så vi behöver goda kommunikationsfärdigheter för att kunna berätta om våra tjänster på ett begripligt sätt.
Hansel-akademin är vårt bolags utbildningsprogram som under de senaste åren har redan erbjudit en bred grupp av experter tre studieperioder i kommunikation: coachning att skriva och att uppträda samt PowerPoint-träning. Dessutom har cheferna hämtat in nya idéer ur coachningen för kommunikation inom arbetsgemenskapen under hybridtiden och ledningen för strategikommunikationen då den nya perioden började.
Träningen i kommunikation började beredas våren 2022 genom konkurrensutsättning av partnern. Vi fick själva agera pilotprojekt för vår DPS för kommunikations- och marknadsföringstjänster då vi separat som två miniupphandlingar konkurrensutsatte reklambyråns tjänster och kommunikationscoachningen. Till partner valdes Ahjo Communications vars coachar Eva Torra och Laura Vuorio-Kuokka kom att bli bekanta med nästan alla Hansels medarbetare.
Coacharna i huset sammanlagt 17 arbetsdagar
Det ordnades 11 träningar i att uppträda och nästan hundra av våra experter deltog i dem. Närmare 70 medarbetare samlades till fem coachningar för att lära sig skapa bättre PowerPoint-presentationer. I alla grupper finns det personer som aldrig tidigare har träffats ansikte mot ansikte. Förutom själva sakinnehållet är det alltså särskilt värdefullt att vi äntligen igen, efter en paus på några år, kunde ordna utbildning på kontoret där man också träffade sina kollegor.
Cheferna deltog i coachningen i kommunikation i arbetsgemenskapen i september och oktober. Som fortsättning på dessa ordnades det i februari 2023 en utvecklingsdag för företagskulturen som baserade sig på det värdearbete som utförts tidigare inom Hansel. Även ledningsgruppens coachning i strategikommunikation ordnades i oktober 2022.
Utgående från responsen som samlades in om coachningen var den nödvändig och man upplevde att kunskaperna i kommunikation hade förbättrats. Vi hoppas att tipsen vi fick ska framträda som än tydligare kommunikation än tidigare för alla våra intressentgrupper.
Intressant för dig
Intressentgrupperna värdesätter Hanselmedarbetarnas kunskaper om juridik och konkurrensutsättning
Hansel följer regelbundet upp kund- och leverantörsnöjdheten.
Arbetstillfredsställelsen har förblivit på en god nivå
I enkäten om arbetsgemenskapen, som genomfördes i början av hösten, utredde vi personalens välbefinnande i arbetet inom fem delområden.
Mot en ny strategiperiod
Våren 2022 inledde Hansel beredningen av den nya strategin i ett mycket instabilt världspolitiskt läge.